Ile z pensji może zabrać komornik
Ile z pensji może zabrać komornik
16 September 2015
Wybory Sejm 2015
Wybory do Sejmu RP 2015
23 October 2015
Pokaż wszystko

Fałszywe wiadomości

Fałszywe wiadomości

Przez Polskę przetacza się kolejna, dużo bardziej intensywna fala prób oszustw i wyłudzeń. Fałszywe wiadomości zalewają elektroniczne i tradycyjne skrzynki pocztowe. Sprytnie przygotowana treść zmusza czytelnika do impulsowego działania, przez co staje się łatwym obiektem dla przestępców.

Fałszywe wiadomości – nie daj się złapać!

Proceder wyłudzeń informacji, w tym środków finansowych to już niemal plaga na polskim rynku. System zebrania informacji w każdym znanym przypadku wygląda podobnie, zmienia się przede wszystkim podmiot, który rzekomo wzywa do działania wskazanego w fałszywej wiadomości.

Phishing to forma oszustwa mająca na celu kradzież tożsamości. Polega na podszyciu się pod znane adresatowi osoby lub instytucje, nakłaniając go do ujawnienia poufnych informacji – numer karty kredytowej, numer konta bankowego oraz hasła.

O próbach oszustwa, gdzie przestępcy podszywali się pod zaufaną instytucję informowały już banki, operatorzy komórkowi, ogólnopolscy i regionalni dostawcy usług telewizyjnych oraz internetowych, a także firmy windykacyjne.

Na naszą firmową skrzynkę e-mailową trafiły wiadomości wzywające do pilnej zapłaty, a także pisma informujące o rzekomo dokonanej duże spłacie zadłużenia, która wymaga potwierdzenia.

Niemal połowa daje się nabrać!

Co ciekawe, mimo szeroko zakrojonej akcji informacyjnej oraz komentarzom do bieżących działań – niemal połowa fałszywych wiadomości jest otwierana. Obecnie najczęściej wykorzystywany jest wizerunek Poczty Polskiej, z usług której korzysta każdy z nas.

43%

Odsetek osób otwierających fałszywe wiadomości

Podczas kontaktu z przestępcami ofiara wchodzi w interakcję i postępuje zgodnie z opisaną przestępczą procedurą zmierzającą najczęściej do przejęcia środków finansowych z firmowych i prywatnych kont bankowych.

Jak rozpoznać fałszywą wiadomość?

  1. Fałszywy adres nadawcy – łudząco przypominający ten, który znamy. Zwykle w nazwie domeny pojawia się „literówka” lub myślnik.
  2. Ton wiadomości niecierpiący zwłoki, wzywający do natychmiastowego działania – kontaktu, uzupełnienia informacji, dokonania wpłaty.
  3. Konieczność otworzenia załącznika, który w celu pozornej ochrony zabezpieczony jest kodem pin przedstawionym w treści wiadomości.
  4. Ogólny charakter powitania – szanowny użytkowniku danej usługi, drogi kliencie banku itp.
  5. Brak zabezpieczeń. Profesjonalne serwisy chroniące dane klientów używają szyfrowanych zabezpieczeń. Takim oznaczeniem jest „https” na początku adresu internetowego.
  6. Dziwne adresu url, np. nazwa banki z liczą 1 na jego końcu, nazwa firmy ze znakiem @ w jej nazwie itp.
  7. Błędy gramatyczna i logiczne w pisowni.

Jak się chronić?

  1. Nie otwieraj wiadomości niewiadomego pochodzenia.
  2. Nie otwieraj załączników do wiadomości, które budzą Twoje wątpliwości.
  3. Unikaj informacji od instytucji, które dotychczas tym sposobem się z Tobą nie kontaktowały.
  4. Nie podawaj ważnych informacji na stronach, z których dotychczas nie korzystałeś/aś.
  5. Jeśli masz wątpliwości – skontaktuj się z firmą lub instytucją, z której rzekomo wiadomość pochodzi – pracownicy na pewno Ci pomogą.
  6. Zgłoś policji każdą ujawnioną próbę lub jej podejrzenie. Być może uchronisz inną osobę przed utratą tożsamości i pieniędzy. Pamiętaj, nie każdy musi być tak czujny jak Ty.